היתרונות הבריאותיים של תוספי התזונה

תוספי תזונה – התוספת שתופסת

אחד הנושאים היותר שנויים במחלוקת בהקשר לרפואה טבעית הוא תוספי התזונה. מניסיוני וממפגשי עם אנשים בכלל  ומטופלים בפרט נוכחתי לדעת שאין כמעט אדם שאין לו דעה ואעיז ואומר אפילו רגש הקשור לתוספי התזונה.

מומלצים עבורך

אנשים מעידים על עצמם שהם מאמינים או לא מאמינים בתוספים, שהתחום קשור לרמאים ושרלטנים, שהתוספים עוזרים, שתוספים זה סתם שטויות, שזה מסוכן, שחייבים לקחת ומה לא.

לצערי, כמות הדיסאינפורמציה בנושא המתווספת אל סלט גדול של התייחסות לא נכונה לשחקנים הראשיים בתחום גורמת לרב הציבור, כמובן שלא באשמתו להסיק מסקנות שגויות על סמך מידע לא מדויק.

ראשית, בואו ננסה לעשות קצת סדר במינוחים

תוספי תזונה הם לא ויטמינים. ליתר דיוק, תוספי תזונה הם לא רק ויטמינים. ויטמינים זה סוג אחד של תוסף תזונה. ישנם סוגים רבים נוספים של תוספי תזונה וויטמינים ותוספי תזונה אינן מילים נרדפות.

תוסף תזונה הוא חומר הנאכל בנוסף למזון הרגיל, במטרה לספק חומרים חיוניים כגון ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן או חומצות אמינו החסרים או לא מספיקים, בתזונה הרגילה אותה נוהגים לצרוך בשגרה.

מבחינה חוקית, במדינות מסוימות תוספי תזונה מוגדרים כמזון ובאחרות כתרופות. בארץ תוספי התזונה מוגדרים כמזון. סיווג תוספי התזונה כמזון יוצר כמה בעיות ועל כך בהמשך.

תחת ההגדרה תוסף תזונה קיימים אין ספור מוצרים, יצרנים וסוגים רבים ושונים של תוספים.

אלו תוספי תזונה קיימים?

תוספי התזונה הבסיסיים אותם ניתן למצא בבתי הטבע בתי המרקחת וברשתות הפארם הם:

ויטמינים – חומרים אורגניים החיוניים לתפקוד תקין של הגוף שהגוף אינו יודע ליצר אותם בעצמו אלא חייב לקבלם מהתזונה או ממקור חיצוני אחר. לדוגמא ויטמין C, ויטמין B1.

מינרלים – יסודות כימיים החיוניים לתפקוד תקין של הגוף. גם את המינרלים חייב גוף האדם לקבל מהתזונה או ממקור חיצוני אחר. לדוגמא ברזל, סידן.

חומצות אמינו – אבני הבניין של החלבונים. כל חלבון הוא למעשה שרשרת של חומצות אמינו. הגוף מפרק את החלבון שמגיע מהתזונה לחומצות אמינו ובונה מחומצות האמינו שקיבל חלבונים חדשים בעלי מבנה המתאים לצרכיו. דוגמא לחומצות אמינו: ל-קרניטין, ליזין.

חומצות שומן חיוניות – שומנים בלתי רווים. שומנים בלתי רוויים חיוניים לתקינות פעולות פיזיולוגיות רבות בגוף. דוגמא: אומגה 3, אומגה 6, שמן פשתן.

בנוסף לקבוצות הנ"ל קיימים בשוק תוספי תזונה נוספים כגון פרוביוטיקה (תוסף המכיל חיידקים ידידותיים השוכנים במערכת העיכול), סיבים תזונתיים, אנזימי עיכול ועוד.

צמחי מרפא הם גם תוספים?

סוג אחר של תוספים שניתן למצוא על המדפים הם צמחי המרפא. צמחי המרפא הם כלי טיפולי בפני עצמו ודרוש ידע מקצועי והכשרה מתאימה כדי לעשות בו שימוש בצורה אחראית ואפקטיבית. רב חברות תוספי התזונה משווקות אף הן צמחי מרפא כחלק מקו המוצרים שלהם. עבור הקונה התמים והבלתי מקצועי צמחי המרפא הם פשוט עוד סוג של תוסף תזונה. שימו לב, צמח מרפא בעיקר כאשר נלקח ככמוסה או בטיפות הוא בעל השפעה לעיתים עוצמתית על הגוף ויש לטול אותו רק בהמלצת בעל מקצוע שהוכשר לכך.

ומה עוד יש?

אם לא התבלבלתם עד עכשיו מהסוגים השונים של התוספים קחו בחשבון שרב החברות המובילות רוקחות עבורנו תערובות ייעודיות של תוספים למטרות ספציפיות. לדוגמא המולטי ויטמינים לסוגיהם או פורמולות המשלבות צמחים מינרלים וחומצות אמינו לטיפול בבעיות רפואיות. גם כאן, יש לתת את הדעת להשפעה של הפורמולות האלה ולהתאמתן לפרופיל הרפואי ובעיקר לבעיות הרפואיות ולתרופות אותן נוטלים.

למה זה כל כך מבלבל?

אחת הסיבות לדיסאינפורמציה הקשורה לתוספי התזונה היא העובדה שצוינה כאן קודם והיא שמבחינה חוקית נחשבים תוספי התזונה כמזון. הדגש הוא על המילה חוקית. מבחינת השפעה על הגוף, תוספי התזונה דומים יותר לתרופות ופחות למזון. מאחר ותוספי התזונה נחשבים על פי החוק מזון ניתן למכור אותם באופן חופשי ללא מרשם לקהל הרחב. זהו המקור ליחס המעט סלחני אליהם. נוסיף לזה את ההגדרה טבעי הנקשרת גם היא לתוספי התזונה וקיבלנו טעות נוספת. אם זה טבעי זה לא מזיק. האמנם? אז זהו שלא. לתוספי תזונה יש על פי רב השפעה כמו של תרופות. את חלקם לא ניתן לקחת במקביל לתרופות מסוימות, עלולות להיות להם תופעות לוואי והם יכולים להזיק במקרה של בעיות רפואיות מסוימות ו/או בנטילה במינונים לא מתאימים.

לפיכך, מאד מומלץ לטול תוספי תזונה רק על פי המלצה של בעל מקצוע שעבר הכשרה מתאימה וזאת לאחר שקיבל מידע מקיף לגבי ההיסטוריה האישית הרפואית. בעל מקצוע ידע להתאים את התוספים הנכונים, את המינונים המומלצים ואת אופן הנטילה.

אם כך, מהו בכל זאת ההבדל בין תרופות לתוספי תזונה?

בהכללה מעט גסה אפשר להגיד שרב תוספי התזונה אלו הם בעצם חומרים טבעיים שבודדו מתוך צמחים או חומרים אורגניים אחרים לעומת תרופות שהן תוצר סינטטי שהורכב בתנאי מעבדה. אופן פעולת תוספי התזונה הוא בעצם השלמה ותיסוף של חומר שאינו קיים במידה מספקת בגוף. אופן פעולת התרופות היא התערבות בתהליכים פיזיולוגיים בגוף על ידי חסימת פעולת תהליכים או המרצת פעולה של תהליכים. מבחינת הגוף תוספי התזונה על פי רב אלו הם חומרים המוכרים לו ואלו התרופות הן חומר זר ואינו מוכר ומטופל לכן בדרך כלל על ידי הכבד.

למען הסר ספק, אין בכוונת המאמר להמליץ על הפסקת נטילת תרופות ובוודאי שאין להפסיק נטילת תרופות ללא חוות דעת מקצועית של הגורם שהמליץ על התרופה. יותר מכך ישנם מקרים בהם חייבים לטול תרופות בעיקר במצבים מסכני חיים.

חשוב להדגיש שכל שינוי או החלטה לגבי נטילת תרופות או תוספים חייבים להיות בתיאום ותחת פיקוח מקצועי.

מה חשוב לדעת? מה מומלץ?

עכשיו אחרי שהבנו מהם תוספי התזונה בואו ננסה להבין האם מומלץ לטול תוספי תזונה. ובכן, כמו בהרבה דברים בחיים התשובה היא לא חד משמעית ותלויה בהרבה גורמים. גם בקרב הנטורופתיה ישנן גישות טיפוליות שונות ביחס לשימוש בתוספי תזונה. ישנם כאלו שיאמרו שחייבים לקחת תוספים מאחר והתזונה היום נטולה רכיבים חיוניים ויש להשלים את החוסרים באמצעות תוספי תזונה. מצד שני יהיו אלו שיאמרו שיש לקבל את רכיבי המזון אך ורק מהתזונה כי תוספי תזונה שבודדו ממזונות שלמים אינם יעילים ולכן אינם אפקטיביים באותה מידה כמו המזון השלם.

הגישה שלי

הגישה הטיפולית בה אני נוקטת היא התאמה אישית על פי הצרכים, ההיסטוריה הרפואית ואורח החיים של המטופל. לתפיסתי, תוספי תזונה אינם צריכים להחליף תזונה בריאה טבעית ומאוזנת אלא לתמוך בה ולשמש ככלי טיפולי נוסף כתלות במצב הגופני ובבעיה הרפואית ממנה סובל המטופל.

לסיכום, תוספי תזונה הם חומרים חיוניים המספקים חוסרים תזונתיים בגוף, הם אינם באים במקום תזונה בריאה טבעית ומאוזנת אלא כתמיכה תזונתית ויש לנטלם בזהירות ולאחר התייעצות עם בעל מקצוע.

גלול כלפי מעלה